Friday, May 24, 2013

Dekorasi::Kabinet Dapur Idaman


Nampaknya hari ni satu hari aku mengadap belog..nilah padahnya sekian lama tak updated, hari ni macam-macam perkara nak dikongsi. Hari ini aku nak berkongsi cerita pasal kabinet dapur idaman aku, since last year masa dah confirm beli rumah, perkara utama yang aku buat survey kabinet dapur kelakar pun ada. Gambar kabinet dapur ni sejak tahun lepas lagi aku dah simpan buat angan-angan.

Aku sukakan rumah gaya english jadi aku memang berangan-angan kalau dapat kabinet dapur hitam putih macam ni. Gambar ni aku pinjam dari sini hias.com. Cantik design yang tuan rumah ni pilih simple but nice. Buatan dari kayu nyatoh.. Aku berangan sangat kalau tak dapat macam ni seiras-iras macam ni pun jadilah walaupun kualitinya tak sama.

 

Table top dari jubin hitam dengan backsplash bercorak batu-bata hitam menyempurnakan gaya yang ditonjolkan


Kekotak peti sejuk dan pantri di bahagian bersebelahan. Lihat juga bagaimana dapur boleh menjadi tempat memasak dan mempamerkan hiasan dalam masa yang sama

Warna kedua menjadi pilihan aku  warna cream. Design yang aku suka bukan macam ni..tak mampu lagi nak buat kabinet dapur macam ni. Ini cuma contoh warna yang aku suka. Sebab en suami akan bagi alasan kabinet putih cepat kotor.  So senang dah ada 2nd  choice.

Kitchen cabinets natural maple and quartzite counter top

Warna ketiga menjadi pilihan aku hitam seakan coklat, inilah warna kabinet dapur yang paling selamat bagi aku. Design macam ni pun cantik harga pun mestilah cantik.


Vivid Classic Kitchen Cabinet listed in: classic Kitchen Ideas   classic kitchen matter and then classic Kitchen Pictures matter

Aku pun pelik banyak-banyak perkara kabinet dapur yang selalu menjadi angan-angan aku. Rasanya bukan aku sorang jer kot yang berperangai pelik macam ni..semua ibu-ibu kat luar sana ada kabinet dapur idaman mereka masing-masing semuanya atas dasar kemampuan.

Bagi aku selain daripada design atau warna, material adalah perkara asas yang sangat penting semasa membuat pemilihan kabinet dapur, yang penting tahan lasak dan terhindar daripada pelbagai punca kerosakkan.

p/s: one day your dream come true!!


Rumah Dah Siap Nak Duduk Atau Nak Disewakan??



Alhamdulillah tidak dijangka rumah telah siap dan boleh diduduki lebih awal. Kunci boleh ambil bila-bila masa dalam tempoh 2 minggu ni. Semalam aku dengan en suami dah pergi tengok yang gelihatinya siap salah rumah sebab masa tengok dalam pelan macam 5 dari depan rupanya 7 dari depan so macam dah ketengah sikit. Bila baca alamat betulah No 29, Jalan Zapin 2, klasik nama jalan ke rumah aku.

Bila rumah baru dah siap patut happy sebab tak sabar-sabar nak pindah..tapi kami suami isteri dalam dilema lagi ni..masa mula-mula beli dulu berangan nak duduk rumah sendiri, macam-macam siap survey kabinet dapurlah, grill , bilik tidur dan yang tak tahan tu siap tertanya-tanya siapalah jiran kita kan bang..Bila dah siap pulak kita nak duduk ker atau nak sewakan ni bang. Hari tu bincang baik kita sewakan dulu dapat jugak duit tepi..siap dah ada orang nak sewa rumah kami dengan RM500 sebulan. Budak office punya family. Lokasi rumah kami strategik jadi potensi untuk disewakan sangat tinggi. 

Pendapat dari kawan-kawan pulak ramai cakap sayang rumah baru nak disewakan. Semalam bila tengok rumah dah siap perasaan pun rasa macam tu jugak.. haiiisshh berbelah bagi. Bincang-bincang lagi dengan en suami kalau kita nak duduk setakat masuk rumah basic tu ada lah budget..tapi tak seperti yang aku idam-idamkan..so kena kumpul barang rumah cikit-cikit. Sebenarnya aku faham apa yang en suami maksudkan barang yang nak dibeli ala kadar mengikut budget. Sebab budget yang kami ada semuanya dah dilaburkan untuk downpayment rumah.

Sebab lain juga en suami berat hati nak tinggalkan keluarganya..aku pun dah nak hampir 3 tahun tingal dengan keluarga mertua. Bukannya jauh pun masih dalam Melaka lagi. Dulu masa baru-baru kawin orang cakap tinggal dengan keluarga mertua banyak masalah. Bagi aku kita sebagai menantu kena pandailah menyesuaikan diri, pucuk pangkal diri sendiri selesa atau tidak untuk tinggal dengan mertua. Setakat sehingga ke hari ini aku sangat selesa dan sudah terbiasa dan kadang kalanya terikut-ikut dengan cara mereka. Ada jugak yang mengata belakang keluarga family mertua aku tak ramai jadi bolehlah selesa. Bagi aku ramai atau tidak dalam sesebuah keluarga itu bukan penyebab atau alasan untuk kita tidak pandai menyesuaikan diri.

p/s: perkara utama yang harus kami buat "basic checklist" untuk rumah baru.


Bersawang Sudah!!!


Assalammualaikum kepada teman-teman semua..

Lamanya tuan blog tak updated sebarang cerita..hampir 4 bulan..kalau rumah 4 bulan tak menyapu mahu penuh sarang labah-labah, habuk mungkin setebal 2 inci dan tak berseri langsung rumah tanpa tetamu.. Tak updated sebarang cerita bukan bermakna tuan blog tak jenguk rumah langsungkan.. ada jugak sekali sekala jengah dan blogwalking rumah orang lain yang menjadi peberet..tapi rumah sendiri tak sempat nak updated ngeh ngeh ngeh.

Seriusly 3 bulan ni memang masa terlalu pack, sibuk dengan tugasan kerja, sibuk menguruskan rumah tangga..alahh tak payah berselindung terus terang jer malas dan tak idea nak menulis haaa kan senang banyak pulak bagi alasan.

Nak ceritalah cikit apa yang sibuknya kalahkan PM. Sebelum pilihan raya sibuk dengan kerja di pejabat..almaklumler sebelum PRU13 hari tu semua projek dan pembangunan di Melaka harus diselesaikan dan dibincangkan didalam mesyuarat. Jadi meeting tiap-tiap minggu dan permohonan sangat banyak sampai aku STRESS!!! Ditambah pulak aku dengan sukarela berkerja menjadi petugas pilihanraya PRU13 tempoh hari. First time cari pengalaman..rupanya tak terbayang dengan kata-kata.

Persediaan yang hampir setahun..tapi pengalaman baru yang amat seronok bagaimana pilihanraya 5 tahun sekali ini dijalankan. Barulah aku tahu bagaimana persediaan pilihanraya. Dari A to Z kena belajar dan buat. Menyampah tengok orang lain yang tidak bertugas dan mengatakan PRU tidak telus dan membohong sedangkan mereka yang tidak bertugas tahu ker bagaimana PRU dijalankan. Aku nampaknya dah macam lari topik jer..tajuk bersawang sudah hahaha!! tetiber pulak cerita PRU terlebih..maafkanlah yer (^_^)

Bila dah start menaip ni abislah semua cerita basi nak dimuntahkan hehe. Apepun PRU13 dah selesai.. akupun dah berjaya melaksanakan tugas dengan baik. Kepada yang menang aku ucapkan taniah dan yang kalah semua itu sudah suratan nama pun adat bertanding..Apa yang kita nak kepada pemimpin yang telah kita pangkah jalankan tanggungjawab dengan penuh kejujuran dan berhemah untuk rakyat agar negara terus maju, aman, makmur dan sejahtera.





“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)