Thursday, June 13, 2013

Checklist::Perancangan Pindah Rumah Pertama/Baru Kami



Rumahku syurgaku tempat berteduh didunia yang sementara..
Jangan tanya samada aku dan en suami dah buat keputusan atau belum untuk pindah atau sewakan. Walaubagaimanapun aku dah prepare checklist untuk rumah baru aku yang sangat simple dan budget. Manalah tahu kan nak buat persinggahan untuk hujung minggu ker..atleast tercapai jugak impian untuk deco rumah sendiri. Seriusly budget untuk pindah rumah memang tak banyak. Kami guna duit simpanan yang ada dan beli barang pelan-pelan sampailah penuh barang didalam rumah tu nanti InsyaAllah..Ini hanyalah perancangan kami dan yang bertulis "IMPIAN" maksudnya barang-barang tersebut mengambil masa untuk dibeli dan disediakan. 

Checklis::Perancangan Untuk Pindah Rumah Pertama/Baru Kami

1) Luar Rumah

  • Grill pintu utama
  • Car porch - Lampu (2 downlight) + wiring
  • Car porch - Tiles 
  • Naikkan pagar batu dinding tepi kiri dan kanan rumah (ganti pagar hijau)
  • Plug - 1
  • Getah Paip
  • Landskap - impian
  • Kunci mangga pintu pagar
  • Auto gate - impian
2) Dalam Rumah

a) Ruang Tamu + Ruang Makan 1
  • Grill tingkap (2 daun)
  • Lampu (8 downlight) + wiring
  • 2 biji kipas (5 bilah)
  • Plug - 3
  • Set sofa
  • TV cabinet dan TV LCD 
  • Carpet
  • Langsir + Railing (siang dan malam)
  • Hiasan (Frame/Cermin)
  • Meja makan 8 kerusi - impian
  • Lampu jurai besar - impian
  • Plaster ceiling bertingkat - impian
  • Air cond - impian
b) Ruang Makan 2 - Bahagian Dapur
  • Grill tingkap atas (1 daun)
  • Lampu hiasan jurai + wiring
  • Plug - 1
  • Meja makan (6 kerusi)
  • 1 biji kipas (3 bilah)
  • Hisan (Frame/Cermin)
c) Dapur Masak
  • Kitchen cabinet lengkap - ply nyatoh + Hob + Hood + Microwave - impian
  • Table top
  • Fridge
  • 1 biji Lampu Lekap + wiring
  • Plug - 3
  • Water  filter
  • grill tingkap (2 daun) dan grill pintu dapur
d) Bilik utama
  • Set katil (Almari + meja solek)
  • Langsir + Railing (siang dan malam)
  • Carpet
  • Towel hanger
  • Grill tingkap (3 daun)
  • 1 biji kipas (3 bilah)
  • Lampu (2 downlight) + wiring
  • Plug - 2
  • Penyangkut / penyidai
  • Aircond - impian

     Bilik 2 - kami memasang impian yang sangat tinggi insyaAllah ada rezeki kami  hiaskan  
     bilik ini untuk anak kami (doakan kami semoga impian murni ini termakbul amin)

     Bilik 3 - Bilik Tetamu
  • Set katil (Almari + meja solek) 
  • Penyangkut / penyidai 
  • Lampu (2 downlight) + wiring
  • Grill tingkap (2 daun)
  • Plug - 1
  • 1 Biji kipas (3 bilah)
  • Carpet 
  • Langsir + Railing (siang dan malam)
    Bilik 4 - Ruang kerja
  • Set Meja komputer dan kerusi
  • Almari buku
  • Carpet 
  • Hiasan
  • Kipas berdiri
  • Plug - 1
  • Lampu (1 downlight) + wiring
  • Grill tingkap atas (1 daun)
e) Toilet
  • Lampu kalimantang dan lampu lekap + wiring
  • Toileteries rack
  • Cermin
  • Tower hanger
  • Sliper toilet
  • Pemanas air - impian
f) Laundry
  • Mesin basuh 
  • Laundry basket
  • Tempat penyidai baju
g) Services
  • ASTRO - impian
  • Internet
  • TNB
  • SAMB
3) Ruang belakang rumah - 5 kaki
  • 1 biji Lampu kalimantang
  • Kunci mangga pintu pagar belakang
  • Naikkan pagar batu tutup penuh - impian
  • Dapur basah - impian
4) Lain-lain
  • Cat 
Rasanya cukuplah kot senarai yang ada ni..mungkin ada lagi yang terkurang sebab hanya perkara yang penting saja disenaraikan. Kalau dah buat senarai panjang macam ni nampak gaya bersemangat aku nak terus duduk hehe (^_^). 








No comments:

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)