Sunday, May 6, 2012

Buah Zuriat



Kalau dah nama mak..mak mana yang tak risau, mak mana yang tak sedih bila tengok anak bersedih jer. Walaupun mak mentua tetap berperasaan macam tu terhadap menantu. Sekarang apa sahaja orang disekeliling aku suruh buat, suruh makan, semua aku buat, semua aku makan untuk dapatkan zuriat. Minggu lepas makngah sebelah suami baru pulang dari umrah belikan aku buah zuriat dan air zam-zam. Aku dah macam tak ada perasaan atau aku dah hilang semangat. Aku ambik dan biarkan jer tak buat apa2 seminggu tu. Lepas tu mak dan ayah mentua mintak buah tu pagi tadi  tolong kopek dan rebus untuk aku. Aku sedih sangat tak tahu perasaan apa. Sedih sebab tak menghargai apa yang orang sekeliling cuba bantu aku.

Aku bersyukur yaAllah mak dan ayah mentua tidak pernah mendesak aku.. mereka terlalu baik seperti abah dan mak aku. Semoga kau sentiasa merahmati kedua2 ayah dan ibuku. Berikanlah mereka kesejahteraan didunia dan diakhirat. Jasa mereka tidak mampu aku membalasnya. Tunaikanlah segala permintaan yang mereka hajati yaAllah.

Kalau mereka disekelilingku sangat mengambil berat dan berusaha untuk aku, bermakna mereka sangat menyayangi aku dan sentiasa memberikan harapan kepada aku. Mengapa aku harus cepat mengalah?mengapa aku harus cepat berputus asa? Sedangkan mereka tidak pernah mengeluh, berputus asa dan sentiasa mencari jalan untuk aku. Berikanlah aku kekuatan yaAllah sekurang2nya aku tidak membuatkan mereka risau terhadap aku.

p/s: mak ayah terima kasih..hari ni rasa terharu sangat-sangat.

Deting Berdua Lagi


Melaka jammed malam tadi aku dan suami turut terlibat kesesakan hampir 30 minit untuk keluar dari bandar. Tak sangka pulak wesak day akan disambut bermula dari jalan Kota Laksamana. Kunun-kunun kami laki bini nak dinner di Asam Pedas Kota Laksamana, lepas makan pulak nak pergi ke Taman Rempah suami kate nak naik river cruise.. nama jer orang Melaka tapi suami tak pernah naik.. nak tergelak aku. Otw nak kesana jalan memang sesak..last2 suami pusing pergi ke Pirate Park jer semata-mata elak jammed.


Tak dapat naik river cruise naik la benda alah ni.. baru jer lepas makan rasa nak termuntah balik aku. Walaupun tak setinggi dan selaju kat genting, tapi boleh tahanlah sampai perut rasa sebu. Tiket berharga RM5.00 seorang.




Tak puas beli lagi 2 tiket berharga RM5.00 juga seorang untuk naik buaian pusing ni.




Dua kali dia pusing..cantik sangat Melaka nie rupanya bila tengok pemandangan dari tempat yang tinggi. Patutlah Melaka terkenal negeri pelancongan.


Tak ada sapa nak ambikkan gambar kami sebab deting berdua jerkan.


Menikmati pemandangan ker atau keciwa tak dapat naik river cruise ngehngeh 



Sebenarnya tempat nie pemandangannya sangat cantik. Tapi disebabkan aku terlupa nak bawak camera yang canggih sikit. HP camera aku tak canggih jadi semua gambar nampak gelap. Jadi upload cikit jerlah buat tatapan  (^_^)

Akhirnya kami beralih arah



Minggu ini saat-saat terakhir kami laki bini menggunakan service maxis..kami dah pun sepakat untuk beralih arah kepada celcom.. Sedih sebab sudah terlalu lama setia bersama maxis iaitu sejak 2002 hingga 2009 menggunakan prepaid dan 2010 hingga 2012 menggunakan postpaid aku mahupun suami tidak pernah menggunakan service lain.


Namun kami akur sejak menggunakan postpaid bil kami tak pernah kurang dari RM200 Dan paling mengecewakan maxis cuba menipu kami dengan cara-cara yang tersembunyi. Kerana terlalu percaya kami rasa tertipu dan makin menyampah dengan maxis. Alasan yang diberikan oleh maxis:-


1. Bil kami tinggi kerana en suami menggunakan telefon smartfon
2. Bil kami tinggi kerana penggunaan internet walaupun dah subscript
3. Bil kami tinggi kerana terlalu banyak panggilan yang dibuat dan akhirnya limit kredit kami dinaikkan    
    tanpa kebenaran dari kami. Sepatutnya RM300 dinaikkan RM400. Tidak adil bagi kami tanpa diberitahu 
    terlebih dahulu. 


Kesilapan dan kelalaian kami pula kami hanya guna  telefon tanpa memeriksa bil sehinggalah telefon kami laki bini dikenakan bar, baru kami akan membuat pembayaran dan tidak perasan kredit limit kami dinaikkan RM400 tanpa pengetahuan kami.


Bayaran terakhir kami untukmu MAXIS:-




Bila tanya pendapat rakan-rakan yang lain ramai menggunakan service celcom lebih murah dan jimat. Motif kami bertukar kepada celcom juga untuk menjimatkan perbelanjaan kewangan kami yang semakin lama semakin tinggi. Selepas ini juga kami kena berwaspada dan sentiasa mengingatkan diri sendiri supaya lebih berjimat cermat. Walaubagaimanapun kami laki bini tetap mengunakan nombor yang sama.. sayang dah 10 tahun guna nombor ini.
Welcome celcom :-



“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)