Saturday, September 22, 2012

TTC Journey


Temujanji dengan doctor kali ke 1

Berkenalan dengan doctor.. sesi meluah perasaan apa masalah kami laki bini . Scan kedudukan rahim. Result baik dan tidak ada masalah. Kos yang dikenakan:-
Daftar - RM1.00
Kos perundingan dan scan  - RM120.00


Temujanji dengan doctor kali ke 2

Ujian x-ray rahim (Hysterosalpingogram - HSG)

Sebelum aku buat ujian ini malamnya aku cari sedikit ilmu cara ujian HSG, nasihat aku pada TTC yang akan membuat ujian HSG, baca atau cari info sebelum buat sesuatu rawatan supaya kita tak rasa blurr dan terkejut. HSG adalah untuk kita mengetahui keadaan rahim dan saluran benih (fallopian tubes) samada tersumbat seperti ada cys, fibroid atau endometriosis itu jerlah yang aku ingat masa doc terangkan.

Daftar jam 9.00 pagi jumpa doc dan tunggu turn untuk buat ujian HSG. Jadi lambat sebab doc tak booking untuk aku. Nasiblah hosp swasta terpaksa juga dia buat ujian HSG pada hari itu juga sebab period aku hari ke10 dan esoknya ahad. Sekiranya period habis hari ke 7 dan HSG dilakukan pada hari ke 9,10 atau 11 sebelum waktu subur.

Waktu menunggu sehingga jam 3.00 petang, aku tak berhenti-henti baca doa "lailahailla anta subhanaka inni kuntu minazzalimin" biasanya doa ni orang nak bersalin baca supaya dipermudahkan dan senang melahirkan anak. Aku baca sampailah turn aku masuk dalam bilik ujian. Nurse minta aku tanggalkan kain dan pakai baju yang disediakan. Waktu tu rasa macam nak bersalin tengok peralatan semua buat aku rasa gerun. Aku mintak suami temankan tapi tak dibenarkan..jadi aku harung seorang diri. Sepanjang hidup aku 25 tahun tak pernah melalui semua ini rasa nak nangis kenapa mesti aku?

x-ray dilakukan dengan memasukan/menyuntik cecair khas ke dalam rahim. Jujur aku katakan ianya sangat sakit mungkin aku tak sekuat TTC yang lain. Aku dapat rasa suntikan dibuat sebanyak 2 kali . Perut akan rasa senak dan bisa seperti nak buang air besar. Cukuplah YaALLAH aku berharap ianya kali pertama dan terakhir dalam hidup ini. Doc akan mengambil gambar x-ray sebanyak 9 keping dan keputusan pada hari itu juga. Tak sampai 10 minit result diperolehi. Apa yang mampu aku ucapkan YaAllah syukur Alhamdulillah, result yang tertulis dalam ujian HSG yang telah aku singkatkan.
  • Preliminary film show no significant abnormality
  • Uterine cavity is normal
  • Both fallopian tubes are patent

Kos yang dikenakan:-
Daftar - RM2.00
Ubat - RM21.98
HSG dan Service Doc - RM245.00
Kos Perundingan & Rawatan - RM60.00

Temujanji dengan doctor kali ke 3

Ambil darah serius aku takut dengan jarum sebab first time. Aku tak pandang pun doctor, suami aku jer yang tengok. Sekejap jer result pulak kena tunggu checkup yang ke 4. Suami kena buat semen analysis..result failed sebab tak cukup mana taknya suruh buat dalam toilet mana nak bersedia. So kena buat test lagi sebelum 29.9.2012. Bulan ni aku dah start clomid 50gm semula dan continue asid folic. Kos yang dikenakan:-
Kos Perundingan dan scan - RM100.00
Semen analysis - RM50.00
Kos ubatan, daftar dan services - RM45.00

Temujanji dengan doctor yang seterusnya pada 29.9.2012 (sabtu) - persiapkan mental, fizikal dan wang. InsyaALLAH selagi kudrat masih ada.

8 comments:

Honey Beebie said...

Nk tanye check up kt hospital swasta ye... Hospital ape yek..?

RosDiana said...

Putra specialist hospital, melaka

Anonymous said...

akak dh g ke check up 29.09.2012? ape resultnyer?

eKa said...

salam kenal... saya tgh cari info ttg HSG.adeh takut pulak

RosDiana said...

salam kenal eka..saya doakan semoga semuanya berjalan lancar untuk awak (^_^)

Anonymous said...

ras said.... saya dah khawin 8 tahun dan ada anak seorang umur 7 tahun .selama enam tahun i dah cuba utk anak kedua tapi tidak hasil .akhir sekali i cuba nasib buat rawatan di hospital . 5/11/13 saya buat hsg. sekarang i pregnant 2 bulan

Anonymous said...

salam kenal.nk tnya, akak buat HSG di putra specialist hosp melaka jgk ke??

Anonymous said...

Salam..nk tanye,klo nk buat appoinntment dgn doc kt putra mcm mna ye?

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)