Tuesday, July 17, 2012

Suratan atau Kebetulan


Bulan Julai atau angka 7

Banyak perkara penting yang berlaku dalam hidup aku pada bulan Julai. Secara kebetulan juga aku suka angka 7. Bila aku amati dan kenang semula banyak peristiwa menarik berlaku pada bulan Julai yang tidak dirancang.  Aku anggap ini semua adalah secara kebetulan yang telah ditentukan perjalanan hidup kepada setiap hambanya.  Disini aku ingin berkongsi kepada semua tarikh-tarikh penting yang berlaku dalam hidup aku dalam bulan Julai (7):-

12.7.1985 - Aku Dilahirkan Kedunia ini

5.7.2003 - Perkenalan Pertama Dengan En Suami

3.7.2009 - Hari Pertama Melapor Diri Dalam Perkhidmatan Awam

2.7.2010 - Hari Pernikahan Aku dan En Suami

3.7.2010 - Majlis Persandingan di Rumah Perempuan

4.7.2010 - Majlis Bertandang ke Rumah Lelaki

3.7.2012 - Selesai Tempoh Percubaan Dalam Perkhidmatan Awam (Tetap Berpencen)

11.7.2012 - Pinjaman Perumahan Kami Lulus

Kenderaan kecil milik aku, Motor skuter Yamaha Ego dan Kereta Produa Viva No plat pada setiap kenderaan itu mesti ada angka tujuh (7). Termasuk juga nombor telefon yang telah aku guna sejak 10 tahun yang lalu dan tidak pernah ditukar juga ada angka tujuh (7). 

Ada juga perkara-perkara yang mendukacita berlaku dalam bulan Julai. Tetapi perkara yang kurang baik dan tidak senang tidak perlulah aku ingat. Hanya yang baik-baik sahaja perlu disemadikan dalam ingatan dan hidup sementara ini.

Semuanya hanyalah kebetulan semata-semata. Wallahua'lam..



No comments:

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)