Tuesday, July 24, 2012

5 Perkara Menyebabkan Hilang Pahala Puasa


Alhamdulillah sudah hari ke-4 umat islam berpuasa semoga dipermudahkan olehNYA. Aku ingin berkongsi kepada sahabat-sahabat semua sedikit  ilmu yang aku  dapat ketika mendengar ceramah dari seorang ustaz di office tadi iaitu 5 perkara menyebabkan hilang pahala puasa dan tidak akan diangkat ke langit iaitu:-
  1. Menipu
  2. Mengumpat
  3. Mengadu Domba
  4. Membuat Keterangan Palsu (Fitnah)
  5. Menaikkan Nafsu Syahwat 
"Bulan Ramadhan adalah bulan pesta ibadat, serikan ia dengan amalan-amalan yang mulia"

No comments:

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)