Monday, June 18, 2012

Tak Ada Tajuk


Awal bulan 6 hari tu pergi klinik selepas balik dari berkursus selama 3 hari. Gara-gara aku sakit ketika buang air kecil dan urin bercampur sedikit darah. Ingat nak period, kejap-kejap rasa nak ke tandas, selepas tu rasa macam tak puas dan rasa risau sebab first time kena macam nie. Sampai ke klinik aku pun bagilah tahu apa masalah aku..Ayat pertama doctor cakap awak preggy ker?? Aku pun terkedu jugak dalam hati kalaulah betul syukur alhamdullillah..

Bila scan tak ada masalah apa, buah pinggang berfungsi dengan baik. Doctor cakap mungkin awak kena kencing kotor...Banyak punca disebabkan kencing kotor antaranya:-

  1. Suami isteri bersama
  2. Kurang minum air masak
  3. Berkongsi tandas awam yang kotor
  4. Keputihan
Kemudian doctor mulalah membuka kitabnya biasanya orang preggy mudah kena  kencing kotor. bla .. bla.. bla...panjang lebar ceritanya..bagus doctor nie bagi motivasi dan ilmu percuma pada pesakit.  Aku pun dengan tak payah disuruh berceritalah pada doctor apa masalah aku.  Lepas tu terus dia suggest aku ubat pil kesuburan. Aku cakap aku dah makan untuk 3 bulan last bulan 12/2011  hari tu. Doctor cakap ubat yang klinik dia bagi ada satu pil subur tambahan tak ingat plak apa nama ubatnya, selain dari clomid. Lupa plak nak bagi tahu ini bukan klinik yang aku pergi buat rawatan. Kira klinik ni first time masuk sebab ada tulis Klinik Pakar Ehsan & Siti. Lagi pun masa tu dah rasa sakit sangat bila buang air kecil jadi pergi klinik yang dekat jer.

Mula-mula macam tak nak ambil pil subur tu, sebab macam-macam negatif yang aku dengar kesan ambil pil kesuburan dalam jangka masa yang panjang. Lepas tu doctor tu cakap cubalah ambil ubat dia untuk sebulan dulu. Bila dah period call saya, saya akan bagi tahu masa untuk makan pil tersebut. Klinik pakar sebelum nie yang aku pergi suruh makan pil subur hari ke dua period hingga 5 hari. 2 biji 1 hari makan -50g (clomid sahaja). Doctor yang baru ni pulak hari ke lima sehingga 5 hari. 3 biji 1 hari makan - 50g (clomid) + pil subur warna coklat (1 biji 1 hari). Lain doctor mungkin lain caranya.

Hari ni hari terakhir makan pil kesuburan lega rasanya. Dah 5 hari sejak makan pil subur nie kesannya aku rasa pening sampai migrain.  Badan lemah balik kerja terus nak tidor, rasa mual-mual macam nak muntah tapi tak keluar. Simpton macam orang preggy pulak. Dulu masa makan pil kesuburan tak ada pulak macam nie rasa pening sikit tu adalah. Tetibe bincang dengan suami petang tadi.. meluahkan rasa hati, sepatutnya kita kena teruskan rawatan pada satu doctor.. sebab kadang2 doctor tak tahu apa masalah kita dari awal. Baru tersedar pulak.

Freenya aku malam nie..tulis blog macam tulis karangan sekolah. Patutlah SPM aku bahasa melayu  A1 . Karangan sentiasa dapat terbaik ngehngeh. Saja menulis supaya cepat ngantok dan cepat aku tidor. Cukuplah sampai disini saja coretan dan keluhan hatiku.

Selamat Malam~~Bye..Bye..



4 comments:

Ez@ti said...

wahh.. gaya mcm dah ada isi.. mana tau kalo ada rezeki kali ni blh lekat ke...InsyaAllah.. teruskan usaha pn yana... cepat g follow up dgn doctor...

RosDiana said...

belum lagi otai.. kesan dari makan ubat pening sampai migrain dan loya sampai muntah2.. mc aku 1 hari.

miz nabila said...

Salam...lepas mkn ubt antibiotik kencing kotor period dtg mcm biasa x ? Or lewat?? Saya pun kena kencing kotor n lepas mkn ubt, period xdatang lg....

RosDiana said...

wasalam.. saya makan antibiotik satu hari jer terus hilang dan minum air masak dengan banyak lebih dari biasa. Period pulak tak ada masalah dtg tepat pada masa.. tapi kalau boleh tak nak dtg period sebab nak ngandung hehe.

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)