Sunday, April 1, 2012

TIPS::Mencantikan Kuku Menggunakan Bahan Tradisional

Lagi perkara menarik yang terdapat dalam buku "Ajaibnya Wanita" yang aku baca. Tips mencantikkan kuku yang boleh kita kongsi bersama. Hanya menggunakan bahan tradisional, selain mudah untuk didapati, murah dan tiada bahan kimia. 



LIMAU NIPIS
Gosokkan pada kuku dan biarkan selama beberapa minit kemudian cuci dan kuku akan kelihatan cantik.


BELIMBING BULUH
Bersihkan kotoran dicelah-celahkku dan kulit luar sekali gus untuk menguatkan kuku.


KUNYIT HIDUP
Membantu menghilangkan bau kurang enak pada kuku. Campur parutan kunyit dengan minyak kelapa dan titiskan pada tempat yang diinginkan kemudian lap dengan tuala yang agak panas.


BAWANG PUTIH
Sangat baik untuk kuku yang mudah patah. Caranya gosokkan bawang pada kuku yang rapuh sekerap mungkin. 


GETAH BUAH BETIK
Baik untuk membersihkan kulit di luar kuku agar tidak mudah pecah dan menjadi tidak mudah kering.

~Hasilnya kuku akan cantik dan sihat..Selamat mencuba~

No comments:

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)