Saturday, January 14, 2012

5 Ciri Seorang Boss Yang Teruk

Sekadar Gambar Hiasan
Tidak tersusun- Seorang boss yang teruk kerjanya pasti tidak tersusun. Berkemungkinan anda disuruh untuk melakukan sesuatu pada hari ini, tetapi pada hari berikutnya anda akan disuruh membuat perkara yang lain. Perkara yang disuruh itu telah tersasar jauh dari objektif  yang sebelumnya. Arahan mereka juga akan sentiasa berubah-ubah. Dan akhirnya menyebabkan objektif yang diinginkan tidak dapat dicapai.


Tidak mengambil tahu- Seorang boss yang teruk juga tidak akan mengambil tahu mengenai orang bawahannya. Segala kesalahan yang anda lakukan tidak akan ditegur. Sekiranya anda telah menyumbangkan sesuatu kepada syarikat, boss tidak menunjukkan apa-apa reaksi bahawa anda dihargai. Begitu juga sekiranya anda mempunyai masalah peribadi dan boss langsung tidak mahu mengambil tahu atas alasan itu bukan masalah syarikat.Pasti perkara ini akan melemahkan lagi motivasi anda untuk terus menyumbang jasa kepada syarikat dan merasakan syarikat tidak memerlukan lagi khidmat anda.
Memandang rendah terhadap orang bawahan- Boss yang teruk juga akan memandang rendah terhadap kebolehan anda. Segala cadangan atau pandangan pasti tidak akan diterima. Boss hanya mempertimbangkan cadangan daripada orang yang beliau betul-betul yakin sahaja. Mungkin kadang-kadang pandangan anda memang tidak boleh diterima tetapi boss seharusnya menunjukkan satu reaksi bahawa pandangan anda itu betul-betul dihargai. Bukan menolak cadangan anda itu mentah-mentah.
Pilih kasih- Masalah ini adalah paling utama dalam sesebuah organisasi. Tambah-tambah lgi sekiranya ia melibatkan sektor swata.  Boss yang teruk sudah pasti akan memilih kasih. Orang yang tidak layak untuk sesuatu kedudukan itu akan diberi tanggungjawab untuk menguruskannya. Lebih-lebih lagi sekiranya ia melibatkan perniagaan keluarga. Sebaiknya seseorang itu dinilai berdasarkan kemampuan dirinya untuk sesuatu tanggungjawab itu dan bukannya dinilai atas atas talian kekeluargaan. Tetapi masalah ini memang amat sukar diatasi kerana pasti masing-masing akan memikirkan  mengenai kepentingan peribadi.
Tidak dapat mengenal kelemahan atau kelebihan- Seorang boss yang teruk juga tidak akan dapat mengenal kelemahan atau kelebihan walaupun sudah lama anda bekerja untuk syarikat. Ini adalah kerana kurangnya perhatian terhadap anda. Hanya mementingkan perhubungan terhadap orang yang berpengaruh atau pelanggan sahaja. Tetapi seorang boss yang beranggapan sebegini sebenarnya mereka telah salah kerana jatuh bangunnya sesebuah organisasi itu adalah lebih bergantung terhadap kerjasama antara pasukan dan bukannya pelanggan mereka.
Sumber: top5reason

1 comment:

cinta03 said...

SETUJU YANG AMAT!!!!!!

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)