Saturday, December 31, 2011

Sifat Yang Perlu Dibuang Untuk Kebaikan Bersama Suami & Isteri



Bercinta 6 tahun pun kalau tak sebumbung atau sekatil kau tahu perangai laki/bini kau macam mana??? Hampir setahun lebih kawin dan hidup bersama dengan en suami satu persatu perangai buruk aku ditegur dan dibongkar.  Kalau kearah kebaikan bagus sebab diri kita kadang-kadang perasan macam sempurna jerk.. suami atau isteri kena beranilah tegur walaupun rasa tersentap jugak dengan teguran yang mungkin boleh buat hati mendidih. Kenalah terima yer dak untuk kebaikan bersama.

Pejam celik, pejam celik dah 1 tahun 5 bulan aku kawin..macam rasa baru kawin kau..dalam honeymoon lagi hehe..mungkin belum dikurniakan zuriat lagi sebab tu aku rasa macam baru semalam kawin. Mula-mula kawin agaknya en suami hanya perhati jer tingkah laku aku. Mungkin juga en suami sedang membuat analisis dengan perangai aku yang semakin jelek. Dan perlahan-lahan analisis tersebut dirungkaikan antaranya :-
  • Kadang-kadang aku suka bawa makanan atas katil, syok dapat makan atas katil nak-nak makan jajan sambil tengok movie on9.
  • Lepas dah makan tinggalkan sisa makanan atas meja solek atau atas iron board.. bukan selalu pun aku buat..tapi bukan selalu tulah yang kena tegur nyampah =)
  • Aku suka buka SMS yang dihantar oleh sapa-sapa jer pada HP suami walaupun suami  depan mata. Siap kena warning lagi..tak heran esok lusa aku buat lagi hikhik.
  • Baca apa-apa jerlah yang ada dalam hp en suami, dari inbox mesage, sent item,draft, outbox, report dan calendar pun aku check. Bukan meragui atau cemburu apa-apa pun tapi suka buat perangai macam tu. 
  • Buat tanda cinta dilehernya (sorry ek untuk yang belum berkahwin) 
  • Makeup setebal 2 inci dah macam penyanyi opera cina (kalau boleh tak payah pakai apa-apa) mana boleh yer dak dah nama perempuan..tak sah kalau tak tepek bedak kat muka.
  • Tahan kencing nak-nak time nak shopping lepas tu dah tak boleh tahan kena cari toilet..padahal en suami dah suruh pergi buang siap-siap. Saja aku buat hal ngehngeh.
  • Jangan menghabiskan masa didalam bilik..memang dari bujang sampai kawin aku suka terperap dalam bilik kalau tak keluar kemana-mana. Tengok tv pun kalau ada citer best..
  • Waktu cuti saja melambatkan mandi, matahari dah tercangak baru terhegeh-hegeh nak mandi...sat lagi dengarlah suami berleter hahhaha (sebenarnya aku tahu en suami tak suka tengok aku pakai baju kelawar dah macam pontianak terbang) errrkk...
Tak banyak pun sikit jerkan..nie yang aku ingatlah ngehngeh..tapi semua teguran nie bagus untuk aku improve diri sendiri. Niat suami memang baik..bukan untuk menjatuhkan maruah isteri tapi inginkan isterinya menjadi yang terbaik dimatanya..en suami cakap apa yang dia suka dan apa yang dia tak suka. So senangkan yang baik kita kekalkan dan yang buruk kita ubah. Hidup suami isteri kena bertolak ansur dan saling menerima teguran dan pandangan masing-masing.. 

ok bye..selamat malam~~

No comments:

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)