Tuesday, December 20, 2011

Bau Ketiak..eErrrrrr


Boleh ker kita perasan bau ketiak kita sendiri...diri sendiri tak kan tak boleh bau kot. Aku selalu kena marah dengan en suami gara-gara bau ketiak orang lain..masalahnya mulut aku nie sometime celupar tak bertempat. Buat-buat ler cakap kuat dengan harapan orang yang berkenaan terasa....eeee jahatnya aku. 

Tapi itulah hakikatnya aku sangat sensitif dengan bau ketiak. Terutama bila dalam lif. MasyaAllah boleh pengsan atau pitam. En Suami selalu ingatkan aku jangan mengata orang direct, jangan gunakan bahasa kiasan, atau perli-perli. Sebab takut nanti berbalik pada diri kita tanpa kita sedar.

Sapa nak dekat kalau dah badan bau ketiak, kawan-kawan pun akan rasa tidak selesa yer tak. Senang jer kan nak elak dari badan bau ketiak selepas mandi pakailah deodorant kalau boleh gunalah yang boleh tahan 24 hours pun tak per. Asal badan kita tidak berbau itu yang penting. Kalau pakai minyak wangi sembur berbotol-botol pun kalau dah ketiak berpeluh pun hampeh jugak. Hilang selera aku nak makan kalau dah terbau ketiak nie tau!!!! potong selera...

Ada segelintir kita yang memang susah nak hilangkan bau ketiak nie, nak-nak mereka yang aktif dan cepat berpeluh..jadi cubalah guna cara tradisional pulak mana tahu berkesan :-

  • Ambil limau kasturi atau limau nipis pun boleh jugak, belahkan dua kemudian gosok atau sapu kebahagian bawah ketiak sambil salawat. Biarkan beberapa minit, kemudian cuci. Lakukan dengan kerap InsyaAllah hilang bau badan.
  • Petik beberapa helai daun jambu batu dan ambil segenggam beras yang telah digoreng, kemudian sapu bahagian bawah ketiak. Buat dengan kerap.
  • Ambil timun potong nipis dan kisar untuk dapatkan jus, kemudian sapu bawah bahagian ketiak tersebut...biarkan seketika dan cuci.
Senangkan petua-petua yang ada nie. Yang kurang berbau ketiak pun boleh buat supaya sentiasa segar dan wangi. Aku selalu guna petua yang pertama, sebab aku suka mandi air limau kasturi boleh buat rambut aku jadi lembut, sambil tu gosok2 dibahagian mana yang patut. Selamat Mencuba!!!!

Pesanan Penaja : Bau Badan Boleh Menjejaskan imej kita!!Hindari Dan Cegah Segera!!

No comments:

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)