Wednesday, October 5, 2011

Just Wait n See


Genap setahun usia perkahwinan kami,  aku dan en suami terus pergi klinik pakar untuk buat checkup bulan lepas. Sebelum nie bukan tak nak pergi..sebab ramai kawan2 cakap doktor tak kan layan sebab terlalu awal. So bila genap jer setahun kami dah rasa makin tertekan dan risau. Dan lebih tertekan bila kawan2 semua dah ada first baby. Step pertama kami, apa yang doktor buat dan sarankan untuk kami masa checkup hari tu.

1) Doc buat ujian imbasan pada aku

  • sebab aku cakap tiap2 bulan senggugut teruk kadang2 sampai ambik injection untuk redakan kesakitan. Hasil daripada ujian imbasan tersebut doc kata ok tak ada masalah, dan perlukan rawatan yang selanjutnya ~alhamdullilah~

2) Doc bagi kaunseling pada kami

  • Doc terangkan tentang kitaran haid dan hari dalam keadaan subur. Aku disarankan untuk bersama suami dalam keadaan aku subur selama 5 hari , selang2 atau setiap hari itu adalah lebih baik. Seminggu sekali untuk bersama suami nasihat doc adalah tidak normal Sekurang2nya 3 kali seminggu.
  • Doc bagi ubat subur kena makan pada hari kedua period selama 5 hari berturut-turut. 

Doc bagi aku simpanan untuk 3 bulan (Clomid) tapi sekiranya bulan pertama sudah ada tanda2 pregnant, maka perlu stop untuk makan ubat nie. Buat masa nie aku belum ada lagi tanda2 pregnant..=(


Ubat Arcoxia kena makan sehari sebelum period. Aku makan bulan lepas sebelum period dan langsung aku tak mengalami kesakitan senggugut cuma rasa senak2 dibahagian ari-ari kita. Kalau ada kawan2 yang mengalami senggugut amat teruk bolehlah dapatkan ubat nie. Alhamdullilah kesannya aku dah rasa. Dah macam2 ubat aku telan selama nie kesannya amat lambat dan kena makan berkali2. Ubat nie sekali jer.
  • Doc nasihatkan supaya En Suami berhenti dari merokok. Sampai sekarang belum berhenti lagi tapi dah berkurangan~~bagus sayang permulaan yang baik. Walaupun manja tahu rokok dan abg tak dapat dipisahkan. Abg kena kuat demi untuk kesihatan.
  • Suami anak tunggal jadi salah satu sebab juga adalah faktor keturunan.Tapi hanya 20% sahaja kesahihannya. 
Kami dah buat apa yang disarankan oleh doc, makan ubat mengikut jadual yang betul. Rezeki hanya DIA yang tentukan. Doakan ada rezeki untuk kami. 

p/s: Checkup seterusnya January 2012.

2 comments:

Annur said...

aku akan doakan untuk ko... mesti ada rezeki, cuma lambat atau cepat plus dengan kesabaran..chaiyok2 yana!

Ros Diana said...

terima kasih faizin..semoga ada rezeki untuk kami..

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)