Tuesday, August 9, 2011

Polish Pasu-Pasu Lama


Dulu aku yang buat keje-keje ni semua..cepatnya masa berlalukan..aku dah pencen buat benda-benda alah nie, dan ditake over pulak adik lelaki bongsu aku.

Pasu-pasu lama yang dah berlumut kat rumah tu jangan dibuang selagi boleh digunakan. Macam kat rumah mak aku, kami akan polish balik pasu-pasu lama nie supaya nampak cantik dan berseri2 hehe~~

Selalunya time nak rayalah baru polish pasu-pasu nie..sebab warna cat nie cepat luntur setahun je nak kena sapu balik..cat murah biasalah~~kalo mahal mungkin tahan 5 tahun agaknya. Warna pasu pilihan tahun nie "OREN" mak aku yang nak warna nie.


Jam 4.30 petang sambil belenging kepanasan..aku dok pandang dan pemerhati jer adik aku buat sambil snap 2, 3 keping gambar ngehngeh


Baru nampak berseri~~
Tahun lepas warna oren jugak tapi oren lembut..
Tahun nie mak aku pilih oren garang~~


Bahagian dalam dah siap,bahagian luar tembok pagar rumah pulak
cuba tengok warna asal pasu tahun lepas oren dah jadi pudar..nampak tak berserikan.. Gambar nie anak buah aku yang ambik, segan pulak aku nak terhegeh - hegeh sampai kat luar tembok tu..tak ada maknanya.


Ok dah siap!!!! huiiiii oren menyala ko..mak aku cakap bia dari jauh dah nampak rumah..nak nampak rumah ker nampak pasu?? conpius aku..
sepanjang tembok tu kami letak pokok bunga kelapa(orang kampung panggil..nama saintifik tak tahu pulak cari la sendiri hikhik) 

Dah siap polish pasu raya kami tahun nie..
Tunggu yang seterusnya pulak yer..

4 comments:

liyana abu bakar said...

yana ko dh buat uma baru ke, aku s'kg pn xtau. cntik tembok uma ko huhuhuhu...........

Ros Diana said...

bulan 2 hari tu na renovate rumah..

Cahaya hidup said...

pasu pun nak raya ke?eke2

Ros Diana said...

ehh mesti kak..orang datang uma jumpa pasu bunga dulu baru masuk dalam uma hikhik

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)