Monday, August 15, 2011

MOTIVASI**Senyum Tambah Kenyakinan Diri

Apapun terjadi, cubalah senyum dalam setiap situasi yang kita hadapi. Senyumkan percuma..Walaupun kita tidak dapat melihat dengan mata kasar, tapi ia mampu meningkatkan kenyakinan diri. 


1. Senyum membuat kita lebih menarik.
Kita akan selalu tertarik pada orang yang selalu tersenyum. Orang yang selalu tersenyum punya daya tarikan tersendiri. Bayangkan wajah kita berkerut ada tak orang nak dekat??

2. Senyum mengubah mood 
Ketika kita merasa “down” cubalah untuk tersenyum. Mungkin saja mood kita akan berubah menjadi lebih baik, tak banyak sedikit pun jadilah.

3. Senyum dapat merangsang orang lain tersenyum.
Ketika seseorang tersenyum maka senyum tersebut akan membuat suasana menjadi lebih harmoni, mengubah mood orang lain yang ada disekitarnya, dan membuat semua orang menjadi senang. Orang yang suka tersenyum membawa kebahagiaan buat orang yang ada di sekitarnya. Seringlah tersenyum maka kita akan disukai oleh ramai orang.

4. Senyum dapat Mengurangi stress. 
Jika kita sedang stresss cubalah untuk tersenyum, kerana stress akan berkurang dan kita akan merasa lebih baik untuk membuat langkah selanjutnya.

5. Senyum meningkatkan sistem imun (kekebalan) tubuh anda.
Senyum dapat membantu kerja imun tubuh agar dapat bekerja dengan baik. Ketika kita tersenyum, fungsi imun meningkatkan kemungkinan kita menjadi lebih rileks.


6. Senyum menurunkan tekanan darah anda.
Ketika kita tersenyum,maka tekanan darah kita akan menurun. Sebab tu sebelum masuk klinik cubalah untuk tersenyum bagi menurunkan tekanan darah.

7. Senyum dapat melenturkan kulit wajah dan membuat anda terlihat lebih muda.

Otot-otot yang digunakan untuk tersenyum ikut membuat kita kelihatan lebih muda. Jadi berikan senyuman sepanjang hari.

8. Senyum membuat kita nampak sukses.
Orang yang tersenyum lebih percaya pada diri dalam menjalani kehidupannya. Cubalah tersenyum saat anda melakukan sesuatu pekerjaan. Pekerjaan yang dilakukan akan menjadi lebih mudah dan yakin.

No comments:

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)