Sunday, August 14, 2011

Kemalasan Tahap Melampau


Pejam celik dah hari ke 14 umat islam berpuasa..alhamdullilah~~

4 hari x updet blog aku nie..sebabnya P.E.N.Y.A.K.I.T M.A.L.A.S datang melanda. Bila masanya aku updet blog hanya pada waktu malam ketika dirumah saja. Bulan puasa ni pulak masa terlalu padat dengan pelbagai aktiviti memang tak sempatlah aku nak ngadap laptop. Facebook pun dah jarang on9, blog pun bukak kat ofice boleh tengok jer, updet  mmg x boleh sibuk..kang orang cakap aku buat keje lain plak..dah x berkat duit gaji aku. Jadi masa yang sesuai waktu malam selepas jam 10 malam. Itupun dah letih bila duduk atas tilam empuk mata mesti nak tido huhhhhu~~

Bulan puasa nie aku rasa semua orang akan kurang tidur, yelah bangun seawal jam 4.30 pagi itu untuk aku, ada jugak yang bangun lebih awal jam 4 pagi untuk siapkan juadah sahur, lepas tu siap2 kemas rumah untuk ke office, balik keje jam 5 petang sampai rumah jam 6 petang terus kedapur memasak. Dah seminggu ni aku malas sangat nak kedapur, balik keje terus tertidor..sian mak mentua aku masak sorang2, tapi itulah tahap tenaga yang aku ada, memang tak larat..bukan alasan berpuasa..semua orang berpuasa, tapi kemalasan aku memang tak boleh dibendung. 

Ciri-ciri tahap kemalasan aku melampau bila aku tengok :-

  • Baju kotor dah penuh satu bakul 2 hari tak cuci
  • Baju bersih dah menimbun satu bakul entah berapa hari tak lipat
  • Bakul sampah dalam bilik tak dibuangkan sampahnya
  • Atas meja solek penuh dengan barang makeup yang tak disimpan semula
  • Bilik pulak dah 3 hari tak disapu dan dibersihkan, rambut yang berguguran diatas lantai dipandang begitu saja
  • En Suami bising seluar kocek bocor dah 4 hari tak jahit terletak je atas iron board
  • Ampaian sejadah dan telekung penuh dengan baju2 lain mcm seluar dan kain batik bercampur aduk
  • Wayar laptop dan cas hp tidak disimpan semula selepas digunakan tergantung macam tu jer
  • dan cawan berisi air masak 3 hari punya tak diangkat uuwwwwwaaaaaa
Ini semua baru dalam bilik.. nasiblah kat ruang tamu, dapur, toilet mak mentua aku yang bersihkan. Hari jumaat lepas mak mentua aku tegur tanya aku tak sihat ke???? memang jelas dan nyata perubahan mendadak aku sampai mentua pun perasan.

Semalam cuti tapi aku kena pergi office siapkan paper untuk isnin punya meeting dan balik dah jam 4.30 petang. En Suami ajak keluar berbuka diluar..dia kata faham dah seminggu nie manja macam tak sihat je. Lega hati aku..bukan alasan ok aku tak nak memasak. Tapi keletihan yang amat sangat. Jadi hari ini aku dah settlekan semua kerja-kerja diatas, satu petanda yang baik.

No comments:

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)