Thursday, August 4, 2011

Bulan Puasa Sebelum dan Selepas Kawin


Rutin Harian Aku Dalam Bulan Puasa
Dulu Lain Sekarang Dah Lain~~


Perkara
Sebelum Kawin
Selepas Kawin
1. Bangun Sahur











·         Bangun nak dekat imsak jam 5.20 pagi

·         Mak dah siap2  masak terus makan jer

·         Manja bangun makan sahur


·         Tidur semula selepas sahur walaupun lagi 15 minit jer col 6 pagi

·         Bangun sebelum mak mentua bangun jam 4.30 pagi
·         Kena siap2 masak untuk makan sahur


·         Abang bangun sayang makan sahur

·         Selepas sahur kemas rumah setel bagi bersih dulu
2. Pergi Kerja
·         Bawak kete dah mcm pelesit sebab lagi 10 minit jer dah nak Thumb print

·         Baju semua dah siap pilih nak pakai apa untuk seminggu


·         Lunch hour kawan2 ajak kluar shopping atau cuci mata layannnkan
·         Bawak kete sebelah link kiri sampai office setengah jam awal dasyat

·         Pagi2 baru nak pilih, pakai jerlah apa yang selesa dan senang (yang tak payah gosok)

·         Malas la nak keluar, panas terik ngantok pulak tu lagi 5 minit pun boleh tidur

3. Balik Kerja dan Berbuka Puasa
·         Boleh lengah-lengah sambil boleh layan internet jap sebelum balik

·         Sampai rumah mak dah siap masak..buat air dan susun pinggan jerk
·         Sharp 5 petang berebut2 nak keluar thumb print


·         Penat atau macam nak pengsan tetap kena kedapur tolong mak mentua masak

4. Malam Selepas Berbuka
·         Bawak emak pergi sembahyang terawih

·         Balik mesti makan kali kedua duk depan TV

·         Jam 1 pagi baru masuk tidur
·         Kalo gajin pergi tapi lebih banyak yang tak gajin (Letih yang amat)

·         Duk depan TV kena lipat baju (menimbun)


·         Jam 11 mata dah layu menguap dah berkali2 letak bantal terus lelap


Macam banyak jer lagi nak tulis tapi mata aku nie dah mengantuk sangat2 letih, malas semua ada, mencari idea di atas katil empuk, bantal disebelah dah memanggil2.. otak pun dah tepu. Jawabnya Gud Nite kawan2 jangan lupa niat puasa. Tido awal untuk bangun sahur esok~~


No comments:

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik,sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan” (Surah Ali-Imran Ayat 38)

''Wahai Tuhan Kami, jangan kau biarkan daku seorang diri dengan tidak meninggalkan zuriat dan kaulah jua sebaik-baik mewarisi. "
(Surah Al-Anbiya Ayat 89)

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami insan bagi orang-orang yang bertakwa.” (Surah Al-Furqan Ayat 74)

"Ya Tuhanku, sungguh tulangku sudah lemah dan kepalaku dipenuhi uban, dan aku tidak pernah kecewa bagi berdoa kepadaMu, ya Tuhanku. Dan sungguh, aku khuatir pada keluarga sepeninggalanku dan isteriku seorang yang mandul. Maka anugerahilah aku seorang anak daripada sisi-Mu..."
(Surah Maryam ayat 4-5)